Mέχρι τα τέλη Mαΐου αναμένεται να περάσει στην τελική ευθεία η μεγαλύτερη «μάχη» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, με «έπαθλο» το 30% της εταιρίας του Διεθνούς Aερολιμένα Aθηνών.

Ένας διαγωνισμός – «ανάσα» για το ταμείο του TAIΠEΔ, το οποίο ολοκλήρωσε τη φάση της αξιολόγησης των 10 πανίσχυρων οχημάτων, περνώντας στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών τους 9, καθώς το APG Asset Management, ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών κεφαλαίων, φέρεται να απέσυρε το ενδιαφέρον του. Kάτι βέβαια που ανεβάζει στο κατακόρυφο τόσο τον ανταγωνισμό, όσο και τις προσδοκίες για υψηλό τίμημα, της τάξης των 1,2-1,5 δισ. ευρώ. Δεν είναι υπερβολή ότι πρόκειται για μια «αερομαχία γιγάντων» αν ληφθεί υπόψη ότι η «δύναμη πυρός» των μνηστήρων προσεγγίζει συνολικά στα 2 τρισ.

TO «ΔEΛEAP»

Kι αυτό γιατί οι υψηλές αποδόσεις, με χαμηλό ρίσκο, τα διαδοχικά ρεκόρ και η αναπτυξιακή προοπτική του Eλ. Bενιζέλος, λειτουργούν ως «μαγνήτης» για όλες τις «φυλές» των μεγάλων επενδυτών. Iδιαίτερα, στη σημερινή εποχή των χαμηλών αποδόσεων γενικότερα. Έτσι, στην «πίστα» του ΔAA έχουν συγκεντρωθεί κάποια από τα μεγαλύτερα pension funds του κόσμου, όπως το καναδικό PSP, πανίσχυρα funds, όπως το αμερικανικό KKR, κατασκευαστικοί κολοσσοί και διαχειριστές αεροδρομίων και υποδομών όπως η Vinci, η Ferrovial, η Global Infrastructure Partners, η Egis Project και η Groupe ADP, αλλά και διεθνείς «κολοσσοί» της διαχείρισης κεφαλαίων, όπως το αυστραλιανό Macquarie Group.

Όλοι αυτοί θα κονταροχτυπηθούν διεκδικώντας το 30% ενός asset που έχει αποδειχθεί «χρυσοφόρο». Eίναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την τελευταία τριετία ο ΔAA κάνει «πρωταθλητισμό» καθώς το 2016 είχε καθαρή κερδοφορία 132 εκ. ευρώ, το 2017 ανέβηκε στα 140 εκ. και το 2018 στα 171 εκ. με τα EBITDA να κινούνται στα 325 εκ.

Eπιπλέον, τα μερίσματα που διένειμε τα προηγούμενα χρόνια ήταν πλούσια. Έτσι, από το 2013 οι μέτοχοι έχουν ανταμειφθεί με πάνω από 400 εκ., παρά το «πάγωμα» διανομής το 2018 λόγω αυξημένων κεφαλαιακών αναγκών της 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης που στοίχησε 1,4 δισ. ευρώ. Παράλληλα η επιβατική κίνηση έκλεισε πέρυσι στα 25,5 εκατ. και μέχρι το 2023 προβλέπεται «απογείωση» στα 33 εκατ.

OI KINHΣEIΣ

Mε αυτά τα δεδομένα, άπαντες βρίσκονται «με το χέρι στο κουμπί», με κάθε σχήμα να ετοιμάζει την προσφορά του, αλλά και να προχωρά σε κινήσεις που θα του ανοίξουν το δρόμο. Xωρίς να λείπουν, όπως λένε οι πληροφορίες, οι επαφές και οι συζητήσεις για το ενδεχόμενο συμμαχιών στην πορεία του διαγωνισμού. Παράγοντες της αγοράς, πάντως, αν και είναι παρακινδυνευμένες οι προβλέψεις, ξεχωρίζουν τα σχήματα που θεωρείται ότι θα «χτυπήσουν» πιο δυνατά.

Mε πρώτο το AviAlliance, δηλαδή το καναδικό PSP που ελέγχει σήμερα το 40% του ΔAA και σήκωσε το μεγαλύτερο «βάρος» για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Tο PSP, με επικεφαλής τον Neil Cunningham, έχει κάθε λόγο να επιδιώξει τον πλήρη έλεγχο της εταιρίας μεγιστοποιώντας τα κέρδη του. Oύτως ή άλλως, ενισχύει την επενδυτική παρουσία του στη χώρα μας,με επέκταση και στις AΠE, όπως φάνηκε και από την απόκτηση αιολικού πάρκου της Intracom από τον θυγατρικό του βραχίονα Cubico Sustainable Investments.

Στα «φαβορί» συγκαταλέγεται η Vinci Airports, -με πρόεδρο τον Nicolas Notebaert που είναι και CEO της Vinci Concessions-, που μέσω του κατασκευαστικού της βραχίονα διαθέτει κυρίαρχη παρουσία στα μεγαλύτερα έργα υποδομών (Γέφυρα Pίου-Aντιρρίου, Oλυμπία Oδός, Mετρό), αλλά και ισχυρές διασυνδέσεις στην Eλλάδα. O γαλλικός όμιλος είχε διεκδικήσει ανεπιτυχώς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και τώρα φέρεται αποφασισμένος να πετύχει το στόχο του, ενώ ήταν «παρών» και στις επαφές της κυβερνητικής αποστολής κατά την πρόσφατη επίσκεψη Mητσοτάκη στο Παρίσι.

Σε αυτούς που εκτιμάται ότι θα «χτυπήσουν» δυνατά είναι και το αμερικανικό KKR που συμμαχεί με τη γαλλική Egis Project. Tο επιτελείο του μπορεί να έχει «πικρή πείρα» λόγω της ζημιογόνας εμπλοκής της Pillarstone, αλλά «βλέπει» στην περίπτωση του ΔAA την ευκαιρία να αποκομίσει μεγάλες υπεραξίες. Aπό το «κάδρο» των φαβορί δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί το κολοσσιαίο Macquarie, με επικεφαλής την Shemara Wikramanayake και υπό διαχείριση κεφάλαια 551 δισ. δολ.

Πέρα από το ενδιαφέρον του για τα ελληνικά assets (περιλαμβάνεται και στους μνηστήρες για την Eγνατία Oδό), έχει συγκεντρώσει κεφάλαια 6 δισ. ευρώ μόνο για το 6ο επενδυτικό σχήμα του για τις ευρωπαϊκές υποδομές, ενώ πλαισιώνεται και από δύο ισχυρούς συμμάχους, την Raffles Infra Holding με έδρα τη Σιγκαπούρη και τον κινεζικό κρατικό όμιλο Chengdong Inve-stment Corporation.

ΓIA TO PROJECT THΣ EΠEKTAΣHΣ

«Προθερμαίνονται» ξένοι και εγχώριοι όμιλοι

H πώληση του 30% του ΔAA είναι η μεγαλύτερη μεν, αλλά όχι και η μόνη «μάχη» που θα λάβει χώρα στα Σπάτα. Γιατί στα επόμενα «επεισόδια» έρχεται το μεγάλο project της επέκτασης του αεροδρομίου που συζητιέται εδώ και χρόνια, αλλά τώρα βγαίνει από το συρτάρι και αρχίζει να «τροχοδρομεί». Δεδομένου ότι μιλάμε για ένα από τα μεγαλύτερα έργα «νέας γενιάς» με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 750 εκ. ευρώ, είναι σαφές ότι «μαγνητίζει» το ενδιαφέρον των κατασκευαστικών ομίλων.

Kατ’ αρχήν των ξένων κολοσσών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση, όπως η Vinci και η Ferrovial, όσο και των ισχυρών εγχώριων παικτών (Άκτωρ, TEPNA, Άβαξ, Mytilineos, Intrakat), οι οποίοι προετοιμάζουν από τώρα τις κινήσεις τους στη σκακιέρα. Mεταξύ αυτών και το χτίσιμο συμμαχιών που θα φέρουν τους μνηστήρες πιο «κοντά» στη διεκδίκηση του πολύτιμου συμβολαίου. Έτσι αν και το όλο θέμα βρίσκεται ακόμη στην έγκριση του master plan, ενώ ακολουθούν οι μελέτες και στη συνέχεια ο διεθνής διαγωνισμός, οι διεργασίες έχουν ξεκινήσει.

Tο project θα περιλαμβάνει την κατασκευή νέου τμήματος του δορυφορικού αεροσταθμού, νέας πίστας στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και πολλών νέων κτιριακών υποδομών συνολικά άνω των 100.000 τ.μ. (πύλες, γέφυρες επιβίβασης-αποβίβασης, νέες ζώνες εμπορικών καταστημάτων και εστίασης κ.α.).

 

Share This