Kάποιες από τις βασικές αυτές περιπτώσεις (εστιάζομαι μόνο σε θέματα που συνδέονται με εργαζόμενους), επιζητώντας τη συνδρομή σας να συλλέξουμε όσο μπορούμε περισσότερες έχοντας ως καθήκον να επιδείξουμε εξωστρέφεια κάνοντάς τις γνωστές σε όλους αυτούς που νομοθετούν ή που βρίσκονται στο παρασκήνιο αλλά είναι πραγματικά άξιοι σε μια μάχη εξειδίκευσης και ερμηνείας όλων αυτών των πρόχειρων (αναγκαστικά θα έλεγα εγώ) νομοθετημάτων σε ελάχιστους χρόνους!

Του Βασίλη Πρασσά, Συμβούλου Εργασιακών Θεμάτων 

Συνοπτικά:

1. Αν κάποια δραστηριότητας επιχείρησης (π.χ. cafe ή εστιατόριο), έκλεισε με κρατική απόφαση, αλλά αυτή δεν ήταν η κύρια δραστηριότητα (κύριος ΚΑΔ) τότε παρά το υποχρεωτικό κλείσιμο, εργαζόμενοι και εργοδότης εξαιρούνται επιδοτήσεων (800€) και ευνοϊκών διατάξεων.

2. Για ποιο λόγο περιορίστηκε ο κύριος ΚΑΔ μόνο στην έδρα με αποτέλεσμα να εξαιρούνται πλήθος υποκαταστημάτων που έκλεισαν με κρατική απόφαση ή είναι στις πληττόμενες δραστηριότητες;

3. Τι θα συμβεί στην αντίθετη περίπτωση όπου ο κύριος ΚΑΔ (της έδρας) είναι σε αναστολή εργασίας ή στους πληττόμενους ΚΑΔ και αναρωτιέται ο εργοδότης αν μπορεί να εντάξει στο καθεστώς αναστολής εργασίας και εργαζόμενους από άλλες δραστηριότητες (π.χ. αντιπροσωπεία αυτοκινήτων που έχει κύριο ΚΑΔ την πώληση και συγχρόνως όπως είθισται έχει και συνεργείο με μηχανικούς ως δευτερεύουσα δραστηριότητα); Αν και εδώ δια της ατόπου απαγωγής, συμπεραίνεται ότι από τη στιγμή που υπάρχει αναστολή στον κύριο ΚΑΔ, δύναται να ανασταλούν άπαντες.

4. Αν κάποιος εργοδότης που δεν είχε ενταχθεί στα μέτρα (αναστολή εργασίας ή πληττόμενος ΚΑΔ) μέχρι τις 20 Μαρτίου αλλά προέβη εργαζόμενός του σε οικειοθελή αποχώρηση μετά τις 20 Μαρτίου ή υπήρξε απόλυση μετά τις 20 Μαρτίου και τελικά εντάχθηκε αργότερα σε αναστολή εργασίας (π.χ. ξενοδοχείο πόλεως) ή στους πληττόμενους ΚΑΔ, δεν του επιτρέπει το σύστημα να εντάξει τους εργαζόμενους του στη Δήλωση Αναστολή Εργασιών με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν την επιδότηση όλοι.

5. Αν εργαζόμενοι διατελούν σε πάσης φύσεως νόμιμη άδεια η οποία θα λήξε μετά τις ημερομηνίες αναστολής λειτουργίας, δεν δύναται να ενταχθούν σε αναστολή λειτουργίας. Π.χ.

  • Εργαζόμενοι που έχουν αναρρωτική άδεια η οποία π.χ. θα λήξει αρχές Απριλίου
  • Έγκυες εργαζόμενοι που η επιδότηση λοχείας θα λήξει μέσα στον Απρίλιο
  • Γυναίκες οι οποίες έκαναν χρήση του 6μήνου ΟΑΕΔ και αυτό λήγει τις επόμενες ημέρες

6. Εργαζόμενοι Σύμβασης Ορισμένου Χρόνου η οποία έληξε από 1 έως 20 Μαρτίου εξαιρούνται και δεν προσμετρούνται στους αποχωρήσαντες με αποτέλεσμα να μην δικαιούνται της επιδότησης των 800€. Τελικά αυτοί δεν είναι αποχωρήσαντες;

7. Εργαζόμενοι Σύμβασης Ορισμένου Χρόνου που λήγει μετά τις 20 Μαρτίου και αν τελικά και αυτές οι περιπτώσεις θα εξαιρεθούν από όσες μετρούνται ως αποχωρήσεις; Βέβαια εδώ υπάρχει μια νομική ερμηνεία ότι θα πρέπει να υπάρξει αναστολή – άρα και επέκταση της λήξης τους. Βέβαια θεωρείται δεδομένο ότι οι εργοδότες θα τις εντάξουν στην δήλωση αναστολής καθώς αυτή θα γίνει μέχρι τις 31 Μαρτίου και κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει αν προχωρήσουν σε λήξη σύμβασης για όσες λήγουν κανονικά μέσα στον Απρίλιο.

8. Επιδοτούμενοι εργαζόμενοι ΟΑΕΔ που κανείς δεν γνωρίζει τον τρόπο χειρισμού τους καθώς εδώ υπάρχουν ρήτρες διατήρησης προσωπικού

9. Ποιος ο χειρισμός εργοδοτών που δεν απασχολούν προσωπικό και δεν τους επιτρέπεται να συμπληρώσουν την δήλωση αναστολής λειτουργίας (εδώ υπάρχουν πληροφορίες για αντιμετώπιση του θέματος από άλλο έντυπο!);

10. Από πότε μπορεί ο εργοδότης να προβεί σε αναστολή εργασίας προσωπικού του με δεδομένο ότι η διάταξη ορίζει ότι η δυνατότητα αναστολής παρέχεται για διάστημα 1 μήνα από την ΠΝΠ κάτι το οποίο έχει διπλή ερμηνεία ως εξής: α) κάποιοι θεωρούν ότι μπορούν να εφαρμόσουν αναστολή για 1 μήνα (π.χ. από 20 Μαρτίου έως 20 Απριλίου). Βέβαια δεν υπάρχουν πουθενά στο έντυπο ημερομηνία έναρξης και λήξης β) κάποιοι θεωρούν ότι μπορούν να αναστείλουν την λειτουργίας τους μέχρι και 1 μήνα αργότερα, δηλαδή να ξεκινήσουν την αναστολή στις 15 Απριλίου. Βέβαια στην 2η περίπτωση δεν διευκρινίζεται ποιο θα είναι το ποσό της επιδότησης. Δηλαδή ο εργαζόμενος θα πληρωθεί από τον εργοδότη μέχρι και τις 15 Απριλίου και συγχρόνως θα πάρει και τα 800€ που δίδονται έως τις 30 Απριλίου;

11. Τι θα συμβεί με τον υπολογισμό μισθοδοσίας σε περιπτώσεις όπου υπάρχει επικάλυψη, δηλαδή π.χ. σε μια επιχείρηση που ανεστάλη η λειτουργία της στις 23 Μαρτίου αλλά οι διατάξεις ορίζουν ότι η επιδότηση θα δοθεί από 15 Μαρτίου έως και 30 Απριλίου; Δεδομένο θεωρείται ότι οι εργαζόμενοι θα πληρωθούν κανονικά από τον εργοδότη έως τις 22 Μαρτίου αλλά κανείς δεν γνωρίζει πως θα αποτυπωθεί κάτι τέτοιο στην ΑΠΔ;

12. Και φυσικά θα πρέπει σύντομα θα ξεκαθαριστούν τα εξής θέματα υπολογισμών:

  • Αν θα πρέπει ο εργοδότης να πληρώσει «από την τσέπη του» το επιδοτούμενο από το κράτος 1/3 της άδειας ειδικού σκοπού και να αυτό θα συμψηφιστεί ή αν τελικά χιλιάδες εργαζόμενοι θα επιδοτηθούν για αυτές τις ημέρες από το κράτος. Διότι πλησιάζει το τέλος του μήνα όπου ο εργοδότης θα πρέπει να ξέρει τι θα πληρώσει
  • Ποιος θα είναι ο χειρισμός της διπλής ΑΠΔ για επιχειρήσεις που έχουν εργαζομένους με αναστολή εργασιών καθώς σύμφωνα με τις εργασιακές ρυθμίσεις, θα πρέπει ο εργοδότης – για αυτές τις περιπτώσεις – να υποβάλλει ΑΠΔ με υπολογισμό μισθοδοσίας επί του ονομαστικού μισθού των εργαζομένων υπό αναστολή
  • Και μέσα σε όλα αυτά, να σας ενημερώσω ή να θυμίσω σε όσους το ξέρουν ότι για όσους διαχειρίζονται μισθοδοσία δημοσίων υπαλλήλων, θα πρέπει αυτοί να υπολογίσουν εκ νέου μισθοδοσία για τον Ιανουάριο του 2020 για να υπολογιστεί ΑΠΔ για Ιανουάριο και να αποσταλούν μέχρι το τέλος Μαρτίου καθώς πλέον οι δημόσιοι υπάλληλοι ενσωματώνονται στην ΑΠΔ.
Share This