Ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (WIPO) του ΟΗΕ, εξέφρασε την ανησυχία του ότι τα πολιτιστικά προϊόντα που τίθενται δωρεάν στο διαδίκτυο αυτή την περίοδο, θέτουν σε κίνδυνο τον χώρο. Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων και των ακυρώσεων όλων των πολιτιστικών διοργανώσεων, πολλοί καλλιτέχνες και πολιτιστικοί οργανισμοί διαθέτουν δωρεάν τις παραστάσεις τους και τα έργα τους, στο διαδίκτυο. Ωστόσο, υπάρχει το θέμα της πνευματικής ιδιοκτησίας σε έναν χώρο που είναι ήδη ευάλωτος, δήλωσε ο επικεφαλής του οργανισμού, Φράνσις Γκάρι, σε συνέντευξή του.

«Είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε τις συνέπειες αυτή τη στιγμή, αλλά ο τομέας βρίσκεται σε κίνδυνο, καθώς πολλοί άνθρωποι είναι σε μεγάλη οικονομική δυσχέρεια», δήλωσε ο επικεφαλής του οργανισμού, επισημαίνοντας ότι εκατοντάδες άνθρωποι συμμετέχουν συνήθως στην παραγωγή μιας κινηματογραφικής ταινίας.

Ο Γκάρι δεν κρύβει την ανησυχία του για την τρέχουσα κατάσταση του οικονομικού κλάδου του πολιτισμού. Οι κυβερνήσεις πρέπει να ανησυχούν για την υγεία των συμπολιτών τους, δήλωσε, αλλά πρέπει και να θυμούνται να υποστηρίζουν τον πολιτιστικό τομέα, ο οποίος είναι θεμελιώδης για την ψυχική υγεία των ανθρώπων που βρίσκονται υπό περιορισμό.

Ο επικεφαλής του WIPO ανησυχεί και για τις πολλές «εξαιρέσεις» που γίνονται στην πνευματική ιδιοκτησία κατά τη διάρκεια της πανδημίας «χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα πνευματικά δικαιώματα». Τα συστήματα πνευματικής ιδιοκτησίας που διαθέτει ο οργανισμός έχουν πράγματι εξαιρέσεις και περιορισμούς στον τομέα του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας, που διευκολύνουν την πρόσβαση σε βιβλία, δημοσιεύσεις κλπ., αλλά υπό ορισμένες συνθήκες. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μουσεία, όπερες και εκδοτικοί οίκοι έκαναν διαθέσιμα ορισμένα από τα προϊόντα τους δωρεάν, υποστηρίζοντας ότι η κατάσταση ήταν συγκεκριμένη.

«Για να παρακάμψουμε ένα πνευματικό δικαίωμα, θα πρέπει να αποδειχθεί ότι υπάρχει μια ειδική ανάγκη, αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων του τομέα και των επαγγελματιών του. Και στην παρούσα κατάσταση, δεν βλέπω κάποιο πρόβλημα πρόσβασης σε περιεχόμενο», κατέληξε, τονίζοντας για παράδειγμα ότι είναι δυνατή η αγορά πολιτιστικών αγαθών μέσω διαδικτύου.

Η Συνθήκη του Πεκίνου

Η Συνθήκη του Πεκίνου για τις οπτικοακουστικές εκτελέσεις, η οποία τέθηκε σε ισχύ την περασμένη Τρίτη, αναβαθμίζει την προστασία των επαγγελματιών του κλάδου στην ψηφιακή εποχή και πλαισιώνεται από τη Σύμβαση της Ρώμης για την προστασία των καλλιτεχνών του 1961.

Σύμφωνα με μια άλλη συνθήκη του WIPO, που εγκρίθηκε το 1996 και που αφορά τις ηχητικές ηχογραφήσεις, η συνθήκη του Πεκίνου παρέχει ηθικά και οικονομικά δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένης της διαδικτυακής εκμετάλλευσης, σε οπτικοακουστικούς καλλιτέχνες. «Η συνθήκη παρέχει ένα προστατευτικό πλαίσιο για επαγγελματίες του κλάδου, πολλοί από τους οποίους μετακινούνται από δουλειά σε δουλειά και ζουν σε επισφαλείς οικονομικές συνθήκες», δήλωσε ο Γκάρι.

 

 

 

 

Share This