Την υπογραφή δανειακής σύμβασης ύψους, έως, 400 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ ανακοίνωσαν η Αριάδνη Interconnection, 100% θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, και η Eurobank.

Τη σύμβαση υπέγραψαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ και πρόεδρος της Αριάδνη Interconnection, Μάνος Μανουσάκης και ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίων Καραβίας σε τελετή που πραγματοποιήθηκε παρουσία του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμου Θωμά και της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρας Σδούκου.

«Σήμερα με την υπογραφή μιας από τις μεγαλύτερες δανειακές συμβάσεις, μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Eurobank, αναδεικνύεται έμπρακτα η υποστήριξη σημαντικών αναπτυξιακών έργων της χώρας από τις Ελληνικές Τράπεζες», τονίζει σε δηλώσεις του ο κ. Θωμάς και προσθέτει: «Η χρηματοδότηση του έργου συνοδεύεται από ευνοϊκούς όρους επ’ ωφελεία των Ελλήνων καταναλωτών, με εξασφαλισμένη τη δυνατότητα συμμετοχής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μέχρι του ποσού των 200 εκατ. ευρώ σε μεταγενέστερο στάδιο, μειώνοντας ακόμα περισσότερο το κόστος του. Η χρηματοδότηση αυτού του εμβληματικού έργου αποτελεί σαφές μήνυμα επίτευξης των στόχων της κυβέρνησης για την ενεργειακή μετάβαση, όπου μεταξύ άλλων, προωθείται η διασύνδεση της πλειονότητας των μη διασυνδεδεμένων νησιών με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα».

Ο κ. Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε από την πλευρά του ότι η σύμβαση επισφραγίζει τη βιώσιμη χρηματοδότηση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ενός ιστορικού εθνικού έργου που μπήκε σε τροχιά υλοποίησης πριν μερικές εβδομάδες στην Κρήτη και πρόσθεσε: «Η διασφάλιση των βέλτιστων όρων χρηματοδότησης για τα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων αποτελεί σταθερό στόχο του Διαχειριστή και είμαστε πεπεισμένοι ότι υπογράφουμε με την Eurobank μια συμφωνία “win-win”».

Ο κ. Καραβίας τόνισε εξάλλου τα εξής: «Η συνεργασία της Eurobank με τον ΑΔΜΗΕ για την αποκλειστική χρηματοδότηση του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, υπογραμμίζει τη βούληση και τη δυνατότητα της Τράπεζας να δώσει το παρών παντού όπου υπάρχει μεγάλο έργο πνοής για τη χώρα.

Είναι ένα έργο μείζονος σημασίας για την ελληνική οικονομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Πέρα από τα μεγάλα και άμεσα οικονομικά οφέλη, είναι πλήρως ενταγμένο στη στρατηγική της πράσινης μετάβασης, που θα αναδείξει και θα αξιοποιήσει το πλούσιο δυναμικό του νησιού σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στις σημερινές συνθήκες αποκτά και γεωπολιτική σημασία».

Το δάνειο έχει διάρκεια αποπληρωμής δέκα χρόνια και δυνατότητα τμηματικών αναλήψεων σύμφωνα με την πορεία υλοποίησης της διασύνδεσης.

Πέραν του τραπεζικού δανεισμού, το έργο θα υλοποιηθεί και με τη χρήση ιδίων κεφαλαίων ύψους 200 εκατ. ευρώ ενώ για το υπόλοιπο ποσό των 400 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθεί η συγχρηματοδότηση Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία 2014-2020» ή και το διάδοχο πρόγραμμα.

Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Βασιλείου αναφέρει ότι η συμφωνία αυτή αποτελεί ένα ισχυρό σήμα προς τους διεθνείς επενδυτές ότι το εγχώριο τραπεζικό σύστημα είναι σε θέση να χρηματοδοτεί με ανταγωνιστικούς όρους μεγάλα επενδυτικά έργα υποδομών που συμβάλουν στην ανάπτυξη της χώρα μας, προς όφελος όλων: της κοινωνίας, των επιχειρήσεων, των τραπεζών, των μετόχων τους και της οικονομίας γενικότερα.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης δήλωσε ότι η σημερινή συμφωνία δανειακής σύμβασης είναι πολύ σημαντική στιγμή για τον ΑΔΜΗΕ και την Αριάδνη. Το έργο πέρασε από πολλά κύματα για να φτάσει στη σημερινή ημέρα. Η χρηματοδότηση είναι πάντα ένα σημείο που δίνει φως και ορίζοντα στα μεγάλα έργα όπως αυτό, πρόσθεσε. Όπως ανέφερε επίσης το έργο έχει ήδη ξεκινήσει με κάποιες περιφερειακές εργασίες και εντός τετραμήνου που θα ολοκληρωθούν και οι τελευταίες αναλυτικές μελέτες κατασκευής το έργο θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το έργο είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί μέσα στο 2023.

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική βγάζει το νησί από την ενεργειακή απομόνωση και εγγυάται την ασφάλεια του ενεργειακού του εφοδιασμού, δίνοντας τέλος στην εξάρτησή του από τους Αυτόνομους Σταθμούς Ηλεκτροπαραγωγής. Η απελευθέρωση αυτή αποτελεί ταυτόχρονα και βασικό κίνητρο προσέλκυσης επενδύσεων, καθώς το όποιο αναπτυξιακό και στρατηγικό πλάνο θα διαθέτει πλέον όλες τις προοπτικές υλοποίησης και δεν θα «σκοντάφτει» στο ζήτημα της ηλεκτρικής αυτονομίας. Παράλληλα, το έργο φέρνει στο κέντρο του ενεργειακού χάρτη τόσο της Ευρώπης, όσο και της ευρύτερης νοτιοανατολικής Μεσογείου την Κρήτη, δημιουργώντας σημαντικά πλεονεκτήματα για την τοπική οικονομία. Επί της ουσίας, απελευθερώνει όλες εκείνες τις δυναμικές συνθήκες, που θα αποτελέσουν τη βάση ανάπτυξης της πρωτογενούς, δευτερογενούς αλλά και τριτογενούς οικονομίας του νησιού.

Την ίδια στιγμή, άμεσα ωφελούμενο από το έργο είναι και το σύνολο καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, οι οποίοι καταβάλουν ετησίως 400 εκατ. ευρώ για υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ), ποσό που αντιστοιχεί στο κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης από τους τρεις ατμοηλεκτρικούς σταθμούς της ΔΕΗ στα Χανιά, τα Λινοπεράματα και τον Αθερινόλακκο.

Η ηλεκτρική σύνδεση της Κρήτης με την Αττική, εκτός των άλλων, φέρει και θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το έργο της «Μεγάλης Διασύνδεσης» συντελεί καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα τρία εργοστάσια ΑΗΣ στην Κρήτη. Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, μάλιστα, οι διαδικασίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί είναι υπεύθυνες για το 60 % των εκπομπών CO2, καθώς αυτή πραγματοποιείται ως επί τω πλείστων από μαζούτ ή diesel.

Σε σχέση με τις εκπομπές CO2, με την ολοκλήρωση της «Μεγάλης Διασύνδεσης» επιτυγχάνεται μείωση των εκπομπών CO2 το 2023 (πρώτος χρόνος λειτουργίας της διασύνδεσης) περίπου κατά 485.000 τόνους. Επίσης, οι εκπομπές SO2 αναμένεται να μειωθούν προσεγγιστικά κατά 785 τόνους, ενώ οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου NOx κατά 2.000 τόνους Επιπροσθέτως, η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ στο νησί, λόγω της διασύνδεσης, θα επιτρέψει μελλοντικά ακόμα μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών.

Το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023. Αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά έργα, όχι μόνο στη χώρα, αλλά συνολικά στην Ευρώπη και αναμένεται να αναβαθμίσει την θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη. Η υποβρύχια διασύνδεση συναγωνίζεται σε καινοτομία κορυφαία διεθνή έργα, χρησιμοποιώντας υπόγειες γραμμές μεταφοράς με σκοπό τη μηδενική οπτική όχληση και κατασκευάζοντας έναν υπερσύγχρονο Σταθμό Μετατροπής.

Όσον αφορά, δε, το βάθος πόντισης των καλωδίων, αποτελεί το μεγαλύτερο στην Ευρώπη με το μέγιστο βάθος πόντισης να ανέρχεται στα 1.300 μέτρα. Οι ιδιαιτερότητες του Αιγαίου Πελάγους, τα αβαθή σημεία του και το υποθαλάσσιο ανάγλυφο του οδήγησαν στο σχεδιασμό του έργου στη βάση προδιαγραφών που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογικής εξέλιξης.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής περιλαμβάνεται στο «top 5» των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος (DC) πανευρωπαϊκά, με το μεγαλύτερο βάθος πόντισης στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας τάση 500 Kv DC και την πλέον σύγχρονη τεχνολογία. Η καινοτομία κατασκευής του έργου αποτελεί, εξάλλου, ακόμη μία απόδειξη τόσο της προσεκτικής του σχεδίασης, όσο και των συνακόλουθων πολλαπλασιαστικών οφελών του.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ

Share This