Δικαστής της Καλιφόρνιας εξέδωσε τη Δευτέρα προκαταρκτική απόφαση επιβάλλοντας σε Uber και Lyft να αναγνωρίσουν τους οδηγούς τους στην Καλιφόρνια ως υπαλλήλους, μετά από μήνυση εναντίον των εταιρειών προκειμένου να εφαρμόσουν τον εργατικό νόμο που θεωρείται ευρέως σημαντική απειλή για τη λεγόμενη “gig economy”, ήτοι την οικονομική δραστηριότητας που στηρίζεται σε ελαστικές μορφές εργασίας (βραχυπρόθεσμες συμβάσεις, ανεξάρτητους συνεργάτες, εργολαβίες κ.τ.λ.), ειδικά τώρα που πολλές επιχειρήσεις ασφυκτιούν οικονομικά από τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Ειδικότερα, ο δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου του Σαν Φρανσίσκο, Ethan Schulman, εξέδωσε προκαταρκτική απόφαση που εμποδίζει την Uber και τη Lyft να χαρακτηρίσουν τους οδηγούς ως ανεξάρτητους συνεργάτες, ενώ το δικαστήριο συνεχίζει να συζητά την υπόθεση. Η απόφαση θα τεθεί σε ισχύ σε 10 ημέρες, ώστε οι εταιρείες να έχουν χρόνο να ασκήσουν έφεση.

Είχε προηγηθεί αγωγή κατά των δύο εταιρειών. Ο Γενικός Εισαγγελέας της Καλιφόρνιας Xavier Becerra και οι πόλεις του Λος Άντζελες, του Σαν Ντιέγκο και του Σαν Φρανσίσκο κατηγόρησαν την Uber και τη Lyft ότι παραβιάζουν τον νόμο “Assembly Bill 5” (σ.μ. που τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2020 και έχει ως στόχο την προστασία των εργαζομένων που καταχρηστικά απασχολούνται ως ανεξάρτητοι συνεργάτες, επιβάλλοντας την αναγνώρισή τους ως υπαλλήλων) σε αγωγή που κατέθεσαν στις 5 Μαΐου και ζήτησαν δικαστική απόφαση, αποζημίωση των εργαζομένων και αστικές κυρώσεις αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.

Σημειώνεται ότι ο εν λόγω νόμος “Assembly Bill 5” προβλέπει ότι οι εργαζόμενοι μπορούν γενικά να χαρακτηριστούν ως ανεξάρτητοι συνεργάτες-εργολάβοι μόνο εάν εκτελούν καθήκοντα εκτός της “συνηθισμένης δραστηριότητας” της εταιρείας, “δεν υπόκεινται σε έλεγχο από την εταιρεία” και προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες και σε άλλες εταιρείες ή οργανισμούς.

Κατόπιν αυτών, εάν όντως εταιρείες όπως η Uber και η Lyft αναγκαστούν να επαναταξινομήσουν τους εργαζομένους, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσουν υπερωρίες και να προσφέρουν υγειονομική περίθαλψη και άλλες παροχές.

Στην απόφαση, ο δικαστής Schulman αναγνώρισε τα επιχειρήματα των εναγομένων ότι η αυτή η προκαταρκτική διαταγή ενδέχεται να λειτουργήσει αρνητικά για οδηγούς που μπορεί να έχουν υποχρεώσεις που καθιστούν δύσκολη ή αδύνατη την υπαγωγή τους σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης, αλλά τόνισε ότι το πρόβλημα “επιδεινώθηκε μόνο από την παρατεταμένη και απροκάλυπτη άρνηση των εναγομένων να συμμορφωθούν με τον νόμο της Καλιφόρνια”. “Οι κατηγορούμενοι δεν μπορούν να αποφύγουν τις επιταγές του νόμου απλώς επειδή οι επιχειρήσεις τους είναι τόσο μεγάλες που επηρεάζουν τη ζωή πολλών χιλιάδων ανθρώπων”, πρόσθεσε ο δικαστής.

Από την πλευρά τους, σε ξεχωριστές δηλώσεις, η Uber και η Lyft υποστήριξαν αμφότερες ότι οι οδηγοί θέλουν να είναι ανεξάρτητοι συνεργάτες και ανέφεραν ότι θα ασκήσουν έφεση στην απόφαση.

Ο νόμος “Assembly Bill 5”, ευρέως γνωστός ως “νόμος για τους εργαζόμενους της gig-economy” ενισχύει την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Καλιφόρνια του 2018 στην υπόθεση Dynamex Operations West, Inc. εναντίον του Ανώτερου Δικαστηρίου του Λος Άντζελες. Το δικαστήριο έκρινε ότι οι εταιρείες πρέπει να χρησιμοποιήσουν ένα τεστ για να καθορίσουν εάν θα ταξινομήσουν τους εργαζομένους ως υπαλλήλους ή ανεξάρτητους συνεργάτες, κάτι που αντικατοπτρίζεται στον ισχύοντα νόμο.

Η Uber και η Lyft έχουν εναντιωθεί στο νόμο από την αρχή και προσπάθησαν να καθυστερήσουν την απόφαση του δικαστηρίου έως ότου υπάρξει εκδικαστεί η ένσταση της Uber για αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου ή έως ότου ολοκληρωθεί το “δημοψήφισμα” για την εξαίρεση των εργαζομένων τους από τον νόμο, το οποίο οι ίδιες χρηματοδότησαν. Και τα δύο αιτήματα απορρίφθηκαν.

Εν τω μεταξύ, σε άρθρο του στους New York Times τη Δευτέρα, ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Dara Khosrowshahi, έγραψε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια “τρίτη επιλογή” για τους εργαζόμενους με ευέλικτες μορφές απασχόλησης που θα τους δίνει επιδόματα αλλά και ευελιξία. Πρόσθεσε ότι οι εταιρείες που βασίζονται σε ευέλικτες μορφές απασχόλησης θα πρέπει να κληθούν να συστήσουν ταμεία παροχών, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να επιλέξουν τις παροχές που προτιμούν, όπως ασφάλιση υγείας ή επίδομα απουσίας. Έτσι, οι εργαζόμενοι θα μπορούν να καταβάλουν εισφορές με βάση τις ώρες που δηλώνουν στο ταμείο. “Εάν αυτός ο νόμος ίσχυε και στις 50 πολιτείες, η Uber θα είχε συνεισφέρει 655 εκατ. δολάρια σε παροχές μόνο πέρυσι”, έγραψε.

Khosrowshahi: Η Uber θα μπορούσε να τραβήξει “χειρόφρενο” στην Καλιφόρνια για μήνες
Ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο MSNBC την Τετάρτη, προειδοποίησε πάντως ότι η προκαταρκτική απόφαση του δικαστηρίου θα μπορούσε να οδηγήσει την Uber να αναστείλει τη δραστηριότητά της στη “Χρυσή Πολιτεία” για μήνες.

Η Uber έχει περίπου 10 ημέρες για να συμμορφωθεί με την προκαταρκτική απόφαση του δικαστηρίου, που σημαίνει ότι μετά τη λήξη της προθεσμίας θα πρέπει να καταβάλει στους οδηγούς της υπερωριακές αμοιβές, επίδομα υγειονομικής περίθαλψης και άλλες παροχές. Ωστόσο, ο Dara Khosrowshahi, δήλωσε στην παρουσιάστρια του MSNBC, Stephanie Ruhle, ότι η Uber σκοπεύει να ασκήσει έφεση, ενώ χαρακτήρισε την απόφαση του δικαστηρίου “ατυχή”.

“Εάν το δικαστήριο δεν αναθεωρήσει, τότε στην Καλιφόρνια, είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι θα μπορέσουμε να αλλάξουμε γρήγορα το μοντέλο λειτουργίας μας σε πλήρους απασχόλησης, οπότε νομίζω ότι η Uber θα κλείσει για λίγο”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Khosrowshahi.

Πρόσθεσε, δε, ότι η Uber ήδη έχει τροποποιήσει ουσιαστικά την επιχειρηματικής της πρακτική στην Καλιφόρνια, γεγονός που η εταιρεία πιστεύει ότι ενισχύει την υπόθεσή της πως οι οδηγοί πρέπει να ταξινομούνται ως ανεξάρτητοι συνεργάτες, με τους πελάτες να πληρώνουν απευθείας τους οδηγούς και οι τελευταίοι να είναι σε θέση να καθορίζουν τις τιμές τους.

Εάν το δικαστήριο δεν αναθεωρήσει την απόφασή του, ο Khosrowshahi τόνισε ότι το σχέδιο της Uber είναι να αναστείλει τη λειτουργία της ως τον Νοέμβριο, οπότε οι Καλιφορνέζοι θα ψηφίσουν επί της “Πρότασης 22”, η οποία προβλέπει ότι οι οδηγοί εφαρμογών όπως η Uber θα ταξινομούνται ως εξωτερικοί συνεργάτες αλλά με ειδικά προνόμια, θέση την οποία ο διευθύνων σύμβουλος της Uber υπερασπίστηκε και σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε στους New York Times τη Δευτέρα.

Σε περίπτωση που το δικαστήριο αρνηθεί να επανεξετάσει τη θέση του και και οι Καλιφορνέζοι απορρίψουν επίσης την “Πρόταση 22”, ο Khosrowshahi τόνισε ότι η Uber θα πρέπει να μειώσει την παρουσία της, να αυξήσει τις τιμές και εστιάσει κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα και λιγότερο σε μικρές πόλεις ή στα προάστια, προσθέτοντας ότι αυτό “θα αποτελούσε μια πολύ διαφορετική υπηρεσία”.

Από την πλευρά του ο Γενικός Εισαγγελέας της Καλιφόρνια, Xavier Becerra, δήλωσε στο CNBC αυτήν την εβδομάδα ότι δεν θα λυπόταν ένα έβλεπε την Uber να φεύγει, επισημαίνοντας ότι “οποιοδήποτε επιχειρηματικό μοντέλο βασίζεται στην συχνή εναλλαγή εργαζομένων πιθανότατα δεν θα έπρεπε να υπάρχει πουθενά, ούτε στην Καλιφόρνια ούτε αλλού”.

Πηγή Forbes

 

Share This