Την ώρα που ο δισεκατομμυριούχος Μπερνάρ Αρνό, μονοπωλούσε τα πρωτοσέλιδα του ξένου Τύπου τον περασμένο μήνα, για την προσπάθειά του να επεκτείνει την επιχειρηματική δραστηριότητα της αυτοκρατορίας του ομίλου LVMH, εξαγοράζοντας το αμερικανικό κοσμηματοπωλείο Tiffany & Co έναντι 16 εκατομμυρίων ευρώ, μία άλλη αγορά από τον πλουσιότερο άνδρα της Ευρώπης, πέρασε στα ψιλά των ειδήσεων.

Ο επενδυτικός όμιλος του Αρνό απέκτησε μερίδιο άνω του 5% του ομίλου Lagardere, οποίος αποτελείται από μέσα μαζικής ενημέρωσης, επιχειρήσεις λιανεμπορίου  αλλά και επιχειρηματικές δραστηριότητες στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Η αγορά του αποτελεί πρόδρομο επέκτασης πολλών δραστηριοτήτων, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις μεταξύ των δύο εταιρειών.

Γιατί ο Αρνό, αφού απέκτησε επιδέξια μια σειρά από μάρκες πολυτελείας – από τους οίκους Dior και Fendi έως τους Louis Vuitton, Hennessy Cognac και Dom Perignon Champagne – να θέλει μερίδιο ενός δοκιμαζόμενου ομίλου όπως ο Lagardere;

Στον όμιλο Lagardere ανήκει το Paris Match, ένα από τα ιστορικά περιοδικά της Γαλλίας  το οποίο έχει βοηθήσει κατά καιρούς αρκετούς υποψηφίους να κερδίσουν την γαλλική προεδρία, τον ειδησεογραφικό ραδιοφωνικό σταθμό Europe 1 και την εβδομαδιαία εφημερίδα  Journal du Dimanche. παρά τις οικονομικές δοκιμασίες που αντιμετωπίζει και τον μικρό αντίκτυπο που έχει πέρα από τη Γαλλία, εντός της χώρας – όπου οι επιχειρήσεις και η πολιτική είναι αλληλένδετες – ασκεί επιρροή.

Η καθαρή αξία της συνολικής περιουσίας του Αρνό αγγίζει τα  80 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index – και τον καθιστά ήδη ανάμεσα στους ισχυρούς στη Γαλλία. Όμως, η άσκηση μεγαλύτερης επιρροής δεν έβλαψε ποτέ κανέναν, δήλωσε ο Ρεμί Λε Σαμπιόν, συν-επικεφαλής του δημοσιογραφικού προγράμματος του Γαλλικού Ινστιτούτου Τύπου στο Πανεπιστήμιο Paris-Assas.

«Ο Μπερνάρ Αρνό έχει πρόσβαση σε όποιον θέλει στην κυβέρνηση», είπε. Τα οφέλη που απορρέουν από την ιδιοκτησία μέσων μαζικής ενημέρωσης, αντιστοιχούν σε μεγάλο βαθμό στο σχετικά περιορισμένο κόστος για έναν άνθρωπο του οποίου η καθαρή αξία είναι 80 δισεκατομμύρια ευρώ.

Πάρτε για παράδειγμα το κοσμηματοπωλείο Tiffany. Ο Αρνό, ο οποίος επενδύει σε  μέσα μαζικής ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια, ζήτησε την στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης, ώστε να τον απεγκλωβίσει από τη συμφωνία. Ο όμιλος LVMH εξασφάλισε επιστολή από τον Υπουργό Εξωτερικών Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν,  ζητώντας την καθυστέρηση της συμφωνίας, λόγω της εμπορικής διαμάχης μεταξύ των ΗΠΑ και της Γαλλίας, λόγος για τον οποίο οδήγησε στον τερματισμό των διαπραγματεύσεων.

Ο LVMH αρνήθηκε ότι άσκησε επιρροή, ωστέ να λάβει τη συγκεκριμένη επιστολή, αλλά ο Λε Ντριάν δήλωσε από το βήμα του κοινοβουλίου, πως είχε ζητηθεί να ‘’εξυπηρετήσει’’ την εταιρεία σε μια συνέντευξή, συμπληρώνοντας μάλιστα πως είναι «καθήκον του να προστατεύει τα γαλλικά συμφέροντα», συνδυάζοντας αποτελεσματικά τα συμφέροντα της εταιρείας και κατ’ επέκταση της χώρας.

Ο Αρνό, μέσω της  LVMH κατέχει το Les Echos, την κύρια χρηματοοικονομική επιχείρηση της Γαλλίας και τη καθημερινή εφημερίδα, Le Parisien. Ταυτόχρονα, ελέγχει επίσης το Radio Classique, το ραδιόφωνο για τους λάτρεις της κλασικής μουσικής, που όμως, καλύπτει εκτενώς την καθημερινή ειδησεογραφία στα πρωινά του προγράμματα.

«Το να είσαι ο ιδιοκτήτης αυτώ των εφημερίδων, σημαίνει ότι μπορείς να ασκήσεις επιρροή, και αυτό σημαίνει ότι όλοι χρειάζονται τις «πλάτες» σου, δήλωσε η Τζούλια Κέιτζ, καθηγήτρια οικονομικών στο Science Po στο Παρίσι, αναφερόμενη στην επιστολή του Λε Ντριάν.

Η αγορά μεριδίου της Lagardere θα επιτρέψει στον δισεκατομμυριούχο να ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επίσης να δημιουργήσει στενότερους δεσμούς μεταξύ μεταξύ των επιχειρήσεων του, ανέφεραν αναλυτές στο Oddo BHF. Η LVMH κατέχει το δίκτυο καταστημάτων αφορολογήτων ειδών και συμμετέχει στον όμιλο Madrigall, ιδιοκτήτης του Γκαγιμάρ, εκδότης συγγραφέων όπως ο βραβευμένος με Νόμπελ Πάτρικ Μοντιάνο.

Ο Αρνό σχεδιάζει επίσης να αγοράσει το 40% του περιοδικού Challenges, δήλωσε ο επικεφαλής της Claude Perdriel στο Le Monde αυτό το μήνα. Ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος, δεν είναι ο μόνος που επενδύει σε μέσα ενημέρωσης. Οι τηλεπικοινωνιακοί μεγιστάνες Μαρτίν Μπουγιές και Πάτρικ Ντραχί ελέγχουν ή κατέχουν αντίστοιχα τον τηλεοπτικό σταθμό TF1 και το κανάλι ειδήσεων BFM TV, ενώ ο Ξαβιέ Νιέλ έχει στην κατοχή της την εφημερίδα Le Monde. Η βιομηχανική οικογένεια Ντασό κατέχει την εφημερίδα Le Figaro, ενώ ο Βινσάντ Μπολόρ, κάτοχος της ομώνυμης ποδοσφαιρικής ομάδας έχει μερίδιο στο τηλεοπτικό δίκτυο CNews της Vivendi SA, καθώς και ένα μερίδιο στη Lagardere. Η επέλαση του Διαδικτύου, προκάλεσε οικονομική φθορά στα παραδοσιακά μέσα  μαζικής ενημέρωσης, συρρικνώνοντας τη βάση των πελατών  και τα διαφημιστικά έσοδα οδηγώντας τον όμιλο στην αγκαλιά των πλούσιων πελατών προκειμένου να επιτύχουν οικονομική εξασφάλιση.

Κατά την τελευταία δεκαετία, η κυκλοφορία του Paris Match  Lagardere – το περιοδικό με τις υψηλότερες πωλήσεις στη Γαλλία – μειώθηκε κατά 100.000 ετησίως.

Για τον Αρνό,  ο οποίος έχει χρηματοδοτήσει μια σειρά δραστηριοτήτων στη Γαλλία – υποσχέθηκε δωρεά 200 εκατομμυρίων ευρώ για την ανοικοδόμηση του καθεδρικού ναού της Παναγίας των Παρισίων, του οποίου ένας μέρος κάηκε στην περσινή πυρκαγιά και φιλοξενούσε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης από τον Οίκο της Louis Vuitton – ακόμα ένας τρόπος ένδειξης υποστήριξης του γαλλικού ομίλου.

Πηγή Bloomberg

 

Share This