Χρονιά ορόσημο το 2023 για τα ελληνικά λιμάνια

Μια σειρά δομικών αλλαγών, με πρώτη απ’ όλες σε ό,τι αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, αναμένεται για τους ελληνικούς λιμένες. Λιμάνια-πύλες της χώρας βρίσκονται στο στόχαστρο ξένων funds και ελληνικών συμφερόντων, με παράλληλες επενδύσεις σε υποδομές τόσο για εμπορικούς σκοπούς όσο και υπέρ της ανάπτυξης του τουρισμού και δη αυτού της κρουαζιέρας.

Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Ελευσίνα, Λαύριο, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον διεθνώς και βρίσκονται στους σχεδιασμούς του μέλλοντος για μεγάλους παίχτες τους τουρισμού, της ναυτιλίας και των μεταφορών. Κάποια από αυτά βρίσκονται ακόμα στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, η ηγεσία του οποίου βλέπει με ικανοποίηση αυτό το ενδιαφέρον ενώ άλλα, η εκμετάλλευση των οποίων ανήκει ήδη σε ιδιώτη, βρίσκονται ενώπιον μεγάλων deals.

Αρχίζοντας από τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, κεφαλαιοποιούν ήδη τις παρεμβάσεις στις υποδομές και τις επενδύσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια από Cosco και Belterra (οικ. Σαββίδη). Το επίνειο της πρωτεύουσας είχε αύξηση σε όλους τους δείκτες του (κύκλος εργασιών, έσοδα, εμπορεύματα, επισκέπτες) το 2022 και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος. Η Θεσσαλονίκη από την άλλη ανέβασε κατακόρυφα τις εισόδους κρουαζιερόπλοιων (61 αφίξεις έναντι 17 το 2021) και η κερδοφορία του λιμανιού κινήθηκε στα 18,6 εκατ. ευρώ. Η Θεσσαλονίκη πιθανώς να είναι το επίκεντρο ενός μεγάλου deal, αν ευσταθούν τα σενάρια περί πρόθεσης εξαγοράς του ποσοστού της Belterra από τo αμερικανικό fund HIG Capital.

Μεγάλη αύξηση στον τουρισμό κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη

Σε ό,τι αφορά στο στρατηγικής σημασίας λιμένα της Αλεξανδρούπολης, βρίσκεται στο στάδιο ανάδειξης επενδυτικού και τεχνικού συμβούλου για το business plan της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του, παράλληλα με την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών τμημάτων για τις υποδομές τους, όπως είναι η εμβάθυνση του λιμανιού, η σήμανση και ο ηλεκτροφωτισμός, οι νέες οδικές χαράξεις. Πρόκειται για ένα έργο που έχει ενταχθεί ήδη στο Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να χρηματοδοτηθεί με 25 εκατ. ευρώ, με συνολικό κόστος ύψους 35 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο πλαίσιο και η ανέγερση κέντρου logistics, με πολλές εταιρείες να βρίσκονται ήδη στη Βόρεια Ελλάδα για αυτόν τον σκοπό.

«Μήλον της έριδος» ο Βόλος, τι συμβαίνει με Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο

Ανάμεσα στα λιμάνια που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ και βρίσκονται στη διαγωνιστική διαδικασία για την εκχώρηση του πλειοψηφικού ποσοστού τους είναι αυτό του Βόλου με το ενδιαφέρον να είναι μεγάλο. Έχοντας το πλεονέκτημα του να βρίσκεται στη μέση της χώρας, ανάμεσα στα δυο μεγάλα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αλλά και να είναι οδικός και σιδηροδρομικός κόμβος, ο Βόλος μπορεί να παίξει αναβαθμισμένο ρόλο στον τουρισμό, τις μεταφορές και το εμπόριο αλλά και την ακτοπλοΐα. Το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) είναι προς διάθεση, με τους ενδιαφερόμενους να προέρχονται από διάφορες γωνιές του πλανήτη. Συγκεκριμένα,  επενδυτικά σχήματα με έδρα το Ντουμπάι, τη Μάλτα αλλά και τη Βουλγαρία αναμένεται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, όπως βέβαια και ελληνικών συμφερόντων.

Την ίδια ώρα ολοκληρώνεται η αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς για Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο, και μάλιστα με τον ίδιο πρωταγωνιστή.

Το λιμάνι της Ηπείρου βρίσκεται στη φάση μετάβασης στον κολοσσό της ακτοπλοΐας Grimaldi (67% στον ΟΛΗ). Στην Ηγουμενίτσα «δένουν» τα επιβατικά της Grimaldi Lines και της Minoan Lines,  µε προορισμό τα λιμάνια της νοτιοανατολικής Ιταλίας και αποτελεί την πύλη σε επίπεδο εμπορευματοκιβωτίων προς τη γείτονα, όχι μόνο από τη χώρα μας αλλά και από όλα τα Βαλκάνια. Μετά και την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων της Ιονίας και της Εγνατίας, ο όγκος αναμένεται να αυξηθεί σε βάθος δεκαετίας.

Πανοραμική άποψη του λιμανιού του Ηρακλείου

Και στο Ηράκλειο υπάρχει αντίστοιχη κινητοποίηση, με την Grimaldi να αναδεικνύεται ο μεγάλος νικητής παίρνοντας από το ΤΑΙΠΕΔ το 67% και του κρητικού λιμανιού. Στα σχέδια της εταιρείας είναι το Ηράκλειο να καταστεί κόμβος μεταφοράς αυτοκινήτων αλλά και ηγέτης στην κρουαζιέρα της νότιας Μεσογείου. Η Grimaldi για Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο κατέβαλε τίμημα κοντά στα 170 εκατ. ευρώ.