Ιράν απειλεί την Ευρώπη περισσότερο από τις ΗΠΑ, υποστήριξε ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Μάρκο Ρούμπιο, συνδέοντας την πυραυλική ικανότητα της Τεχεράνης με την ασφάλεια της ευρωπαϊκής ηπείρου. Η τοποθέτησή του συνοδεύτηκε από αιχμές προς τους Ευρωπαίους συμμάχους για τη στάση τους στις επιχειρήσεις κατά του Ιράν.
Ιράν απειλεί την Ευρώπη περισσότερο από τις ΗΠΑ, υποστήριξε ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Μάρκο Ρούμπιο, περιγράφοντας την Τεχεράνη ως άμεση πρόκληση για την ευρωπαϊκή ασφάλεια λόγω του πυραυλικού της οπλοστασίου. Μιλώντας στο Μπαχρέιν, συνέδεσε την εκτίμηση αυτή με τη συνολική στρατηγική της κυβέρνησης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ απέναντι στο Ιράν.
Πώς ο Ρούμπιο περιγράφει ότι το Ιράν απειλεί την Ευρώπη;
Ο Ρούμπιο τόνισε ότι το Ιράν «ήδη διαθέτει πυραύλους που μπορούν να πλήξουν τμήματα της Ευρώπης», παρουσιάζοντάς το ως κεντρικό στοιχείο της αμερικανικής ανησυχίας. Κατά την εκτίμησή του, η γεωγραφική εμβέλεια των ιρανικών πυραύλων φέρνει ευρωπαϊκές πρωτεύουσες πιο κοντά σε μια ενδεχόμενη κρίση από ό,τι τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Παράλληλα υποστήριξε ότι «όλοι λένε πως το Ιράν δεν πρέπει ποτέ να αποκτήσει πυρηνικό όπλο, αλλά ο μόνος που ήταν διατεθειμένος να κάνει κάτι γι’ αυτό ήταν ο Τραμπ». Με αυτό τον τρόπο επιχείρησε να εμφανίσει την αμερικανική πολιτική μέγιστης πίεσης ως μοναδική ουσιαστική απάντηση στον ιρανικό κίνδυνο, διαφοροποιώντας την από την ευρωπαϊκή προσέγγιση.
Γιατί ο Αμερικανός ΥΠΕΞ επικρίνει τους Ευρωπαίους συμμάχους;
Ο Αμερικανός αξιωματούχος εξέφρασε εκ νέου δυσαρέσκεια για την άρνηση ευρωπαϊκών χωρών να παραχωρήσουν πρόσβαση στις στρατιωτικές τους βάσεις κατά την επιχείρηση των ΗΠΑ εναντίον του Ιράν. Η κριτική αυτή αναδεικνύει μια γραμμή τριβής στη διατλαντική σχέση, όπου η Ουάσινγκτον ζητεί πιο ενεργό στρατιωτικό ρόλο από τους Ευρωπαίους.
Η στάση αυτή των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων δείχνει προτίμηση σε πιο περιορισμένη εμπλοκή, ακόμη και όταν αναγνωρίζουν την απειλή από την Τεχεράνη. Το χάσμα ανάμεσα στην αμερικανική προσδοκία για στρατιωτική συνδρομή και στην ευρωπαϊκή προτεραιότητα για αποφυγή άμεσης σύγκρουσης με το Ιράν γίνεται έτσι πιο ορατό.
Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Για την Ελλάδα, η συζήτηση γύρω από το αν το Ιράν απειλεί την Ευρώπη περισσότερο από τις ΗΠΑ αγγίζει άμεσα το πλαίσιο της ΝΑΤΟϊκής και ευρωπαϊκής ασφάλειας στο οποίο συμμετέχει. Ως χώρα της νοτιοανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας, η Αθήνα παρακολουθεί στενά τις αμερικανοϊρανικές εντάσεις, γνωρίζοντας ότι τυχόν κλιμάκωση επηρεάζει συνολικά το περιφερειακό περιβάλλον.
Σχόλιο
: Η δημόσια πίεση των ΗΠΑ προς τους Ευρωπαίους για πιο έντονη στρατιωτική εμπλοκή με αφορμή το Ιράν δημιουργεί για την Ελλάδα ένα λεπτό ισοζύγιο: αφενός την υποχρέωση συμμαχικής αλληλεγγύης, αφετέρου την ανάγκη να αποφύγει εμπλοκή σε επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να την καταστήσουν άμεσα μέρος μιας αντιπαράθεσης με την Τεχεράνη.
Διαβάστε επίσης:
ΗΠΑ: Ο Ρούμπιο εκτιμά ότι Ισραήλ και Λίβανος πλησιάζουν συμφωνία
ΗΠΑ: Ο Ρούμπιο απορρίπτει διόδια στα Στενά του Ορμούζ
#ΗνωμένεςΠολιτείες #Ιράν #Ευρώπη #ΜάρκοΡούμπιο #ΝτόναλντΤραμπ






