Σημαντικά λιμάνια του κόσμου είναι πιθανόν να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι το 2050

Ορισμένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια του κόσμου είναι πιθανόν να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι το 2050, καθώς η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει επηρεάζοντας αρνητικά τα λιμάνια και τις λειτουργίες τους, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα από το πρακτορείο Reuters.

Την ίδια ώρα ο ναυτιλιακός κλάδος καταβάλει κάθε προσπάθεια προκειμένου να βάλει ένα τέλος στην εκπομπή των ρύπων που συμβάλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και να εισάγει καινοτόμες τεχνολογίες προκειμένου να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή.

Ένας παράγοντας που συνδέεται με την πιθανότητα αυτή είναι, σύμφωνα με το Reuters, η ξηρασία λόγω της μείωσης των βροχοπτώσεων η οποία επηρεάζει πολλά λιμάνια ανά τον κόσμο.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση εκπροσώπου της Lloyd’s Register (LR), κορυφαίου ομίλου ναυτηλιακών υπηρεσιών που ανέθεσε, από κοινού με την ανεξάρτητη φιλανθρωπική οργάνωση Lloyd’s Register Foundation, την έκθεση “Global Maritime Trends 2050”, ο οποίος δήλωσε ότι “Από τα 3.800 λιμάνια του κόσμου, το ένα τρίτο βρίσκεται σε μια τροπική ζώνη, ευάλωτη στις πιο ισχυρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής”.  

Παράλληλα, τα αντιπλημμυρικά έργα κρίνονται απαραίτητα στα λιμάνια που είναι πιο πιθανόν να πληγούν από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Για παράδειγμα το λιμάνι της Σαγκάης, που είναι ένα από αυτά, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα σύστημα αντίστοιχο με αυτό στο φράγμα Maeslant της Ολλανδίας και το φράγμα του Τάμεση του Λονδίνου, σύμφωνα με εκπρόσωπο της LR.

Επίσης, αναφέρεται ότι μια άνοδος της στάθμης του νερού της θάλασσα μόλις κατά 40 εκατοστά θα ήταν αρκετή για την παύση της λειτουργίας κάποιων εκ των μεγαλύτερων λιμανιών στον κόσμο ως το 2050, όπως της Σαγκάης, του Χιούστον και του Lazaro Cardenas (στο Μεξικό) ή  το λιμάνι του Ρότερνταμ που αντιμετωπίζει κι αυτό πιέσεις.

Την ίδια ώρα έκθεση που συντάχθηκε από think tank του Economist Impact υπογραμμίζει ότι “Οι χώρες θα πρέπει να επενδύσουν στην αύξηση της αποτελεσματικότητας και της ανθεκτικότητας των λιμανιών και των υλικοτεχνικών υποδομών τους για να μπορούν να συμβαδίζουν με την αυξανόμενη ζήτηση για εισαγωγές και κατανάλωση”.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η ναυτιλία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 και ο κλάδος μειώνει ενεργά τις εκπομπές του μειώνοντας την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων.